Wpływ Social Media na działania SEO

23 maja 2021

Z roku na rok popularność mediów społecznościowych rośnie – korzystają z nich już nie tylko osoby fizyczne, ale także firmy, które za ich pomocą mogą w łatwy sposób komunikować się ze swoimi klientami. Wydawać by się mogło, że wobec kolejnych rekordów liczbowych, finansowych i zasięgowych w Social Mediach, Google nie może pozostać obojętnym – ale jak wygląda faktyczny wpływ promocji w mediach społecznościowych na działania SEO?

Stanowisko Google

W 2014 roku Matt Cutts z Google w jednym z wywiadów mówi, że aktywności w mediach społecznościowych nie są rozpatrywane jako bezpośredni czynnik rankingowy dla strony internetowej. Oznaczałoby to tyle, że pozycja strony w Google nie zależy od konkretnej liczby fanów firmy na Facebooku, liczby polubień, czy komentarzy – chociażby ze względu na fakt, że przyrost informacji w mediach społecznościowych jest zbyt duży, by Google mógł je na bieżąco analizować i uwzględniać w ustalaniu pozycji, a co więcej, informacje te są po prostu zbyt subiektywne. Dwa lata później Gary Illyes z Google na swoim Twitterze przytacza wspomniany wywiad, tym samym potwierdzając jego aktualność.

Tak mówi teoria, a jak wygląda to w praktyce?

Media społecznościowe zostały stworzone z myślą o ludziach, a nie robotach wyszukiwarek, jednak nie oznacza to, że nie mają one żadnego wpływu na działania SEO. Przeciwnie! O ile sam fakt posiadania firmowego profilu na portalu społecznościowym nie sprawi, że strona firmy zyska na rankingu w Google, to już regularna interakcja z użytkownikami, cykliczne publikowanie treści z odnośnikami do strony, zachęcanie do wystawiania opinii itd., znacznie wspomogą proces budowania ogólnego zaufania do marki w Internecie, co z kolei ma już szansę realnie wpłynąć na działania SEO. Google tym chętniej będzie pokazywał stronę firmy w wynikach wyszukiwania, im więcej sygnałów na jej temat otrzyma ze zweryfikowanych źródeł. Udzielanie się w Social Mediach daje firmie szansę na to, by jej działalność została „potwierdzona” przez użytkowników, dzięki czemu automatycznie staje się ona bardziej wiarygodna, a zaufanie do niej rośnie.

Nie tylko zaufanie

Social Media umożliwiają także pozyskanie naturalnych linków do strony, co z punktu widzenia SEO jest niezwykle istotne – link building to jeden z ważniejszych aspektów skutecznego pozycjonowania. Co prawda większość odnośników z Facebooka, Twittera i innych portali społecznościowych to tzw. linki „nofollow”, które w teorii same w sobie nie przekazują mocy SEO (wyjątkiem są tu linki +1 z Google Plus), niemniej jednak dzielenie się ciekawym materiałem (produktem, usługą, czy artykułem z firmowego bloga) w Social Mediach pozwala na jego rozpropagowanie w Internecie, dzięki czemu może on naturalnie trafić do innych źródeł, jak np. fora o danej tematyce.

Na pewno warto

Profile w Social Mediach warto prowadzić nie tylko dla SEO, ale przede wszystkim ze względu na ich ogromne znaczenie dla budowania świadomości marki w oczach potencjalnych klientów – to możliwość analizowania potrzeb użytkowników, szansa poprawienia konwersji dzięki zwiększaniu rozpoznawalności marki, okazja do pozostania w stałym kontakcie z powracającymi klientami i wiele innych korzyści.

Podsumowując, media społecznościowe odgrywają ogromną rolę w budowaniu wizerunku firmy w Internecie, co pośrednio ma bardzo duży wpływ również na działania SEO.

Więcej na temat mediów społecznościowych i SEO można przeczytać w tym artykule.