Pozycjonowanie strony wizytówki/strony firmowej

4 września 2020
analityka strony www

Jeśli nie ma Cię w Internecie to nie istniejesz. Powiedzenie to dotyczy to również firm. Obecnie Internet jest tak powszechny, że stał się podstawowym źródłem wyszukiwania informacji. Chcesz sprawdzić cenę urządzenia – szukasz go w Google, Ceneo, czy Allegro. Poszukujesz dobrego dentysty w Twojej okolicy – znajdziesz go na mapach Google, w katalogach biznesowych czy wyszukiwarce. Chcesz sprawdzić godziny otwarcia restauracji – zweryfikujesz je w wizytówce Google Moja Firma lub na stronie lokalu.
Jeśli prowadzisz firmę, niezależnie czy oferujesz produkty i usługi tylko lokalnie czy globalnie, musisz zadbać o dobrą widoczność Twojego przedsiębiorstwa w sieci.

Stwórz dobrą stronę

Pierwszym i najważniejszym posunięciem jest stworzenie strony internetowej Twojej działalności. Jeśli prowadzisz małą firmę i nie oferujesz sprzedaży online, to wystarczy Ci mała witryna firmowa. W przypadku dużej działalności lub prowadzenia sprzedaży online należy zadbać o bardziej rozbudowany serwis lub sklep internetowy.
Zlecając stworzenie strony www pamiętaj przede wszystkim, by była ona czytelna, szybko się ładowała, była dostosowana do urządzeń mobilnych i realizowała założone cele. Twórz ją nie pod kątem tego jak Ty chcesz by ona wyglądała i działała, a pod kątem tego czego od serwisu oczekują Twoi klienci, którzy będą na nią trafiać. Zadbaj o jej design, logiczną strukturę nawigacji i użyteczne treści. Jeśli witryna ma być zwykłą wizytówką, pamiętaj, by umieścić na niej dane adresowe Twojej firmy, dobrze widoczny numer telefonu, godziny otwarcia i podstawowe informacje o ofercie. Nie zapominaj również o treściach, bo to one są jednym z ważniejszych czynników na podstawie których Google określa tematyczność strony i decyduje, czy będzie ona wyświetlana na wysokich pozycjach, czy daleko w czeluściach Internetu. Wstawiając opisy na stronie koniecznie odpowiednio dostosuj wielkość i krój czcionki, by były spójne z designem i jednocześnie czytelne. Stosuj pogrubienia, kursywę i śródnagłówki, a w przypadku dłuższych tekstów pamiętaj, by dzielić je na akapity, które możesz rozdzielać powiązanymi grafikami. Taką treść będzie się lepiej czytało użytkownikowi, a dla robotów Google będzie to jasny sygnał, że witryna jest użyteczna i wykonana z myślą o UX.
Przygotowanie strony internetowej zlecaj firmom, które mają w tym doświadczenie i posiadają wiele realizacji w portfolio. Dzięki temu będziesz miał pewność, że strona zostanie skończona w terminie i będzie zgodna z założeniami, a jej kod nie będzie zawierał błędów i luk.

Pozycjonuj

Oczywiście samo posiadanie ładnej strony firmowej nie wystarczy do tego by była ona dobrze widoczna w Internecie. Dlatego drugim krokiem powinno być zlecenie jej pozycjonowania doświadczonej agencji. Pamiętaj, że pozycjonowanie jest procesem ciągłym i długotrwałym, dlatego wymaga sporych inwestycji. Nie zawsze zatem wybór najtańszej oferty będzie korzystny. Jeśli 10 firm oferuje Ci pozycjonowanie Twojej strony na wybrany zestaw fraz za ok 1000 zł, a na aukcji znajdziesz ofertę za 50 złotych, to możesz być pewien, że w takiej cenie Twój serwis nie zostanie kompleksowo zoptymalizowany, a wykonane działanie nie będą długofalowe. Wybierając agencję SEO upewnij się, że działa ona zgodnie z wytycznymi Google dla webmasterów. Warto również sugerować się certyfikatami jakie takie firmy mają – jeśli mogą się poszczycić certyfikatem Google Partners, to można śmiało zaufać, że jej pracownicy dobrze wiedzą jak działać zgodnie z wytycznymi Google.

Wykorzystuj kampanie Google Ads

google ads/adwords

Optymalizacja i pozycjonowanie strony www wymagają dużo pracy, a efekty są widoczne w zależności od konkurencyjności słów kluczowych po kilku tygodniach lub nawet miesiącach. Jeśli dopiero stworzyłeś serwis i zaczynasz jego pozycjonowanie, a chcesz, by już teraz trafiali do Ciebie klienci z Internetu, to zleć agencji SEO przygotowanie kampanii linków sponsorowanych. Efekty takiej usługi są widoczne natychmiast i w przeciwieństwie do pozycjonowania strony, nie wymagają optymalizacji kodu serwisu. W miarę jak pozycjonowanie będzie przynosiło efekty i ściągało na Twoją stronę coraz więcej użytkowników, możesz zmniejszać budżet przeznaczony na linki sponsorowane. Z kampanii Google Ads warto również korzystać w przypadku szczytu sezonu oraz w okresach, gdy Twoje usługi czy oferowane produkty cieszą się dużym zainteresowaniem – dla sklepu mogą to być okresy świąt Bożego Narodzenia czy Wielkanocy, dla kwiaciarni Dzień Kobiety, Walentynki, a dla cukierni tłusty czwartek, czy Dzień Świętego Marcina.

Wybierz słowa kluczowe

Odpowiedni dobór słów kluczowych, które pozycjonujesz czy promujesz za pomocą linków sponsorowanych jest jednym z kluczy do sukcesu. Jeśli masz stronę wizytówkę złożoną z kilku podstron, to pozycjonowanie kilkuset wyrażeń nie będzie miało sensu, bo strona będzie do tego zdecydowanie za mała. Podobnie sytuacja ma się z prestiżowymi frazami, na które rankingują znacznie większe witryny lub strony innego typu. Jeżeli zatem masz małą stronę firmową o zakładzie stolarskim i chcesz być pierwszy na słowo “meble”, na które w na pierwszej stronie wyników są sklepy z kilkudziesięcioma tysiącami produktów każdy, to zwyczajnie nie masz na to szansy. Podobnie ma się sytuacja gdy strony w Google są o zupełnie innej tematyce niż Twój serwis. Przykładowo jeśli masz cukiernię, kawiarnię, czy kwiaciarnię i chcesz ją wypromować na słowo “Walentynki”, na które rankingują same artykuły na temat tego święta i lokalne portale opisujące jakie atrakcje będą miały miejsce tego dnia, to też masz małe szanse na osiągnięcie sukcesu. W takich przypadkach możesz zdecydować się na linki sponsorowane z takimi słowami kluczowymi, jednak mogą one nie być tak efektywne jak kampanie przygotowane pod lepiej sprecyzowane słowa kluczowe. Wybór fraz do promowania warto zatem skonsultować z agencją SEO i dostosowywać się do sugerowanych przez nią zmian w na liście wyrażeń kluczowych.

Rozwijaj stronę

Jeśli już stworzyłeś serwis to nie zapominaj o jego ciągłym rozwoju. Nawet mała strona firmowa powinna być regularnie aktualizowana. Najważniejsze jest dbanie, by dane kontaktowe i adres firmy na witrynie internetowej zawsze były prawidłowe. Jeśli więc zmienisz siedzibę firmy lub numer telefonu pamiętaj, by od razu je zaktualizować.
Dodatkowo warto, byś uwzględnił na witrynie podstronę Aktualności / Nowości, na której możesz umieszczać informacje dotyczące np. nowych produktów, usług, targów, na których będzie Twoja firma, czy zmian w godzinach pracy np. w długie weekendy. Wiele stron internetowych ma tematykę, która świetnie pasuje do bloga, więc jeśli masz taką możliwość staraj się również prowadzić bloga i systematycznie publikować na stronie artykuły czy porady dla swoich klientów. Jeśli prowadzisz punkt gastronomiczny, to wpisy na blogu mogą dotyczyć przepisów kulinarnych, czy przygotowania w Twojej restauracji jakiejś ciekawej potrawy. Gdy zajmujesz się fotografią, na blogu możesz umieszczać relację z wykonanych sesji zdjęciowych lub umieszczać porady dla początkujących fotografów. Jeżeli prowadzisz sklep z narzędziami lub materiałami budowlanymi, to warto na witrynie publikować wpisy z poradami jak samodzielnie wykonać remont lub jak zaaranżować pomieszczenie w domu. Bądź kreatywny, a jeśli nie masz pomysłów, to zapytaj swoich użytkowników, na jaki temat chcą poczytać. Wstaw cennik swoich usług, czy produktów oraz inne ważne dla użytkownika elementy np. stronę kontaktową z formularzem, stronę o firmie, na której możesz opisać historię firmy, swój zespół itp.
Dzięki takim zabiegom sprawisz, że Twój serwis będzie użyteczny, a zatem użytkownicy chętnie będą polecali go na forach dyskusyjnych, blogach czy w mediach społecznościowych. Dodatkowo taki ciągły rozwój serwisu zostanie również doceniony przez roboty Google – strona internetowa stanie się dla nich bardziej tematyczna i użyteczna, a więc będą miały dobry powód, by wyświetlać ją na jeszcze wyższych pozycjach.

Zachęcaj użytkowników do interakcji

Jeśli nie chcesz, by Twój serwis był jak witryna w muzeum, gdzie klient wchodzi spogląda na nią i wychodzi, a następnie już nie wraca, to musisz zadbać o interakcje z użytkownikiem. Jeśli zgodnie z poprzednim krokiem stworzyłeś bloga i umieszczasz w nim ciekawe wpisy, to umieszczaj w nich elementy, które zachęcą użytkownika do dodatkowych działań. Może to być moduł komentarzy i oceny artykułu, link do recenzowanego na we wpisie produktu, przycisk do kontaktu z fachowcem pod artykułem opisującym jak samodzielnie położyć płytki w łazience, czy choćby link do innego, pokrewnego wpisu. Do powrotów na stronę z pewnością zachęci również dobry newsletter, więc warto umieścić w widocznym miejscu formularz zapisania się do niego.

Bądź liderem, na którym wzorują się inni

Pozycjonowanie strony wizytówki wymaga jej ciągłego rozwoju. Zawsze staraj się być o dwa kroki przed konkurencją. Jeśli 8 stron z top 10 ma 100 produktów w promowanej kategorii, a dwa pozostałe tylko po 20, to w miarę możliwości staraj się dodać ponad 100 produktów, by Google wiedziało, że promowanie Twojej witryny ma sens, bo zapewniasz użytkownikom największy wybór. Nigdy nie planuj zmian na stronie pod kątem konkurencji, która ma mniej towaru czy treści. Przecież chcesz, by Twoja witryna była najlepsza – stała się liderem, na którym wszyscy się wzorują, a nie by była poniżej przeciętnej.

Najważniejszy jest zysk, nie pierwsza pozycja

Pamiętaj również, że w pozycjonowaniu nie zawsze chodzi o to, by być pierwszym, a o to, by działania zrealizowały Twoje cele. Jeśli zatem dzięki optymalizacji i pozycjonowaniu Twój sklep internetowy znajdzie się na wysokich pozycjach na 80% promowanych fraz, ale pozostałe, prestiżowe wyrażenia będą poza top 20, to nie znaczy, że usługa jest nieskuteczna. Sprawdź w jaki sposób działania SEO przełożyły się na sprzedaż w Twoim serwisie. Jeśli dzięki pozycjonowaniu ruch na serwisie wzrośnie kilkukrotnie i w widoczny sposób przełoży się to na sprzedaż, to warto kontynuować te działania. Podpisując umowę z agencją SEO warto zaznaczyć co chciałbyś osiągnąć dzięki pozycjonowaniu strony np. zwiększyć sprzedaż, uzyskać więcej zapytań z formularza kontaktowego, podnieść ruch itp. Nie zawsze słowa kluczowe, które wybierzesz, po wypromowaniu na czołowe pozycje dadzą Ci taki efekt jakiego oczekujesz. Tu warto zdać się na doświadczenie doradców, którzy znając cel do jakiego chcesz dążyć, pomogą dobrać odpowiedni zestaw fraz.

Działaj aktywnie w mediach społecznościowych

Media społecznościowe to część globalnej sieci, która przyciąga nie miliony, a miliardy użytkowników. Nie ignoruj zatem tak licznej grupy odbiorców, którzy dzięki kilku zabiegom łatwo mogą trafić na Twoją stronę. Jeśli posiadasz już konta w najpopularniejszych portalach takich jak Facebook, Twitter, Google+, Instagram itp., to dodaj w nich adres swojej strony internetowej. Jeśli jeszcze nie masz w nich swoich kont, to nie czekaj, tylko od razu je zakładaj. Pamiętaj, że również one są wizytówką Twojej firmy w Internecie, więc postaraj się wypełnić wszystkie dane w taki sposób, by były one spójne z tym co masz na stronie. Uzupełnij logo firmy, dodaj grafiki związane z Twoją działalnością itp. Wykorzystuj media społecznościowe do informowania użytkowników o nowych wpisach na Twojej stronie, promocjach, nowościach i innych ważnych informacjach związanych z firmą. Za pomocą portali społecznościowych możesz również organizować konkursy, które przyciągną tysiące nowych użytkowników będących potencjalnymi klientami.

Nie przerywaj działań

Jeśli już osiągniesz zamierzony efekt np. w postaci pierwszych pozycji na wszystkie pozycjonowane frazy, to nie rezygnuj z dalszego pozycjonowania. Pozycje w Google nie są przyznawane na zawsze, a raz wypracowane miejsce łatwo utracić na rzecz konkurencji. Przerywanie pozycjonowania strony firmowej po wypracowaniu czołowych wyników jest największym błędem. Można to porównać do wyłączenia silnika w bolidzie formuły 1 zaraz po wyjściu na prowadzenie stawki. Bolid F1 będzie się kulał do przodu siłą rozpędu, ale inne samochody szybko go dogonią i wyprzedzą. Utraconej w ten sposób pozycji nie da się szybko odzyskać, bo konieczne będzie dogonienie całej stawki i żmudne wyprzedzanie każdego pojazdu na pozostałych okrążeniach. Tak samo jest w pozycjonowaniu. Jeśli jesteś pierwszy i zaprzestaniesz działań SEO, konkurencja, która nieustannie dąży do wyprzedzenia Twojej witryny, w końcu to zrobi, a Twoja strona firmowa będzie spadać na coraz niższe pozycje. W przypadku, gdy po upadku ponownie zlecisz pozycjonowanie, to musisz się liczyć z tym, że odzyskanie wysokich wyników będzie wymagało czasu. Jeśli zatem agencja SEO wykonała dobrą optymalizację strony i wypracowała czołowe wyniki, to pozwól jej prowadzić działania, które utrzymają Twoją stronę w czołówce i będą budowały Twoją markę w globalnej sieci.