Pozycjonowanie sklepu

1 czerwca 2021

Samo posiadanie sklepu internetowego w obecnych czasach nie jest wystarczające, aby móc osiągać korzyści z prowadzenie takiej właśnie działalności. Tutaj jednak do pomocy mamy wiele kanałów, którymi możemy dotrzeć do potencjalnych klientów. Oczywiście możemy liczyć, że szeroki asortyment produktów, jak i atrakcyjne przyciągną do nas klientów. Jednak dobrze jest prowadzić biznes w sposób świadomy i nie blokować sobie dróg, którymi klienci mogą trafić do naszego sklepu.

W przypadku sklepów internetowych najczęstszym miejscem ich wyszukiwania są właśnie wyszukiwarki, a przede wszystkim Google. Dlatego w przypadku prowadzenia sklepu internetowego jednym z elementów promocji powinno zostać pozycjonowanie. Zaistnienie w wyszukiwarce pomoże na łatwiejsze i szybsze odnalezienie sklepu przez potencjalnych klientów. Ale również dzięki temu, że nasz asortyment będzie dostępny i oprócz ogólnych fraz możemy liczyć na wyszukiwanie asortymentu z fraz tak zwanego długiego ogona.

Pozycjonowanie sklepu internetowego to nie tylko promowanie go dla wybranych fraz. Siłą rzeczy promowane w mniejszym stopniu lub też intencjonalnie produkty poszczególne. Dlatego przed rozpoczęciem prac nad pozycjonowaniem sklepy warto jest przemyśleć strategię sprzedaży i tego w jaki asortyment będzie oferowany w sprzedaży. Pozwala to na szybkie obranie prawidłowej strategii pozycjonowania i zaplanowanie długofalowej strategii pozycjonowania.

Najważniejsze elementy sklepu

Nie można zaprzeczyć, że najważniejszymi elementami sklepu są produkty, bez których nie ma czego zaoferować klientom. W sklepach internetowych szeroka oferta jest jednym z najistotniejszych elementów dla skutecznego pozycjonowania. Duża ilość produktów w naturalny sposób w znacznym stopniu rozbudowuje tematykę witryny i pozwala na konkurowanie z innymi sklepami.

Przyjrzymy się tym elementom, które są najistotniejsze podczas pozycjonowania sklepu:

1. Produkty

W sklepach internetowych produkty to główna część oferty i tym samym naturalny sposób budowania tematyczności pod pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. To o czym należy pamiętać podczas tworzenia bazy produktów to fakt, że sztuczne zapełnianie oferty poprzez tworzenie sztucznych produktów poprzez dodawanie jako osobnych produktów różnych konfiguracji kolorowych tego samego produktu.

2. Kategorie

Tworząc strukturę kategorii warto rozplanować to tak, aby była intuicyjna dla użytkowników i przejrzysta. Zbyt rozległa struktura zagłębiona może zniechęcić użytkowników jak i nastręczyć kłopotów robotom wyszukiwarki podczas indeksowania sklepu.

3.Przyjazne adresy URL

Wiele systemów do prowadzenia sklepów jak na przykład PrestaShop czy Shoper wspierają przyjazne linki dla zasobów dostępnych w sklepie. Jest to niezwykle istotne, pozwala w szczególnych przypadkach zapamiętać użytkownikom adres do danej kategorii, a nie tylko do strony głównej.

Kto bowiem by dał radę zapamiętać taki adres:

mojsklep.pl/index.php?kategoria_id=23&subkategoria_id=55

Prościej zarówno dla użytkowników i robotów wyszukiwarki będzie przeanalizować taki adres:

mojsklep.pl/konsole/xbox/

4. Blog

Prowadzenie bloga firmowego jest naturalnym i bardzo łatwym sposobem na rozbudowanie treści na stronie i ich aktualizowanie wraz z upływem czasu. Same treści na blogu mogą działać nie tylko jako działania pomocnicze dla promowania sklepu, ale również jako pełnoprawny sposób na zdobywanie użytkowników dzięki wyszukiwaniu po tak zwanym długim ogonie. Oprócz tego artykuły z bloga firmowego mogą działać w roli Content Marketingu, co przekłada się tylko na dodatkową korzyść.

Zaplecze artykułów budowane z myślą nie tylko o pozycjonowaniu sklepów, ale również użyteczności dla klientów. Nawet jeżeli artykuł po przeczytaniu przez użytkownika nie sprawi, że zakupi on dany przedmiot w sklepie to może w znaczący sposób sprawić, że nabierze on zaufania i w przyszłości na zakupy zawita właśnie do tego portalu.

Na przykład podczas okresu świątecznego można przygotować serię artykułów z najlepszymi pomysłami na prezent dla rodziców, rodzeństwa, drugiej połówki i innych.

5. Dane strukturalne

Tytuł strony i opis to nie jest wszystko co możemy zrobić. Wyróżnienie się w wynikach wyszukiwania jest niezwykle istotne, dlatego też warto zadbać o to, aby nasze produkty zostały wzbogacone o wszystkie dostępne dane strukturalne.

[plik: widok_produktow.png]

Wynik wzbogacony o ocenę użytkowników, ilość opinii, cenę i informację czy jest dostępny w magazynie jest o wiele bardziej wartościowy dla użytkowników niż czysty wynik z zachęcającym opisem.

Spełniając te podstawowe elementy, możemy pozwolić sobie na promowanie się nie tylko na fraz z tak zwanego długiego ogona, ale również dla bardziej prestiżowych wyrażeń. Świadome zarządzanie sklepem działa pozytywnie dla całego procesu pozycjonowania i przyspiesza uzyskiwanie efektów jakimi są wysokie pozycje.

Niestety zdarza się jednak, że podczas tworzenia sklepu jak i późniejszych próbach pozycjonowania popełnia się błędy. Niektóre z nich nie są oczywiste, jednak drugie są trudniejsze do odkręcenia i wymagają większego nakładu pracy.

Najczęstsze błędy popełniane przy zarządzaniu pozycjonowanym sklepem:

1. Kopiowanie opisów produktów

Przy rozbudowie oferty produktów szybkim i prostym sposobem jest skopiowanie opisów ze strony producenta. Jest to niestety proceder, który nie pomoże nam w późniejszym pozycjonowaniu strony. Aktualizacja algorytmu o nazwie Panda odpowiada za jakoś treści prezentowanych na stronach w wynikach wyszukiwania, a skopiowane treści nie są oceniane wysoko. Najlepiej będzie to przedstawić na poniższym przykładzie:

Sklep X – do swoich produktów przygotował unikatowe opisy, które zawierają więcej treści niż na stronie producenta.

Sklep Y – przy tworzeniu oferty skorzystał z treści dostępnych na stronie producenta, który jako znana marka sam posiada je na produktach we własnym sklepie.

W przypadku sklepu Y Panda zaklasyfikuje treści jako duplikat, ponieważ producent jest dłużej na rynku i jego treści są od dawna dostępne dla robotów wyszukiwarki. Natomiast sklep X zostanie doceniony za treściwe i obszerne opisy produktów, przez co będzie pojawiać się w wynikach wyżej niż sklep Y.

2. Poprawny protokół strony

Dla sklepów internetowych i wzbudzania przez nie zaufania istotnym jest, aby posiadały one HTTP wzbogacony o protokół szyfrujący SSL, czyli finalnie adresy były kierowane na protokół HTTPS, który zapewnia więcej bezpieczeństwa.

[plik: protokol_https.png]

3. Usuwanie produktów

Dbając o strukturę sklepu i jego pozycjonowanie warto jest z rozmysłem zarządzać asortymentem sklepu. Nie jest rozważnym przeznaczać dużo czasu i pracy na promowanie produktów, których w ofercie już więcej się nie pojawi. Z drugiej jednak strony niektóre z produktów chcemy oferować przez cały czas ale na przykład dostawy od producentów się opóźniają. W tym wypadku, zamiast usuwania produktów z oferty i później na nowo je dodawać, warto oznaczyć dostępność produktu jako”niedostępny”. Pozwoli to zachowanie starego adresu URL produktu i ciągłego jego promowania w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu po powrocie produktu do dostępności ,nie będziemy musieli na nowo promować produktu.

4. Brak przekierowań

Czasami z jakiegoś powodu trzeba wykonać zmianę adresów na stronie, czy to wszystkich czy to tylko wybranych. Dlatego też trzeba pamiętać, aby wszystkie adresy przekierowywać za pomocą przekierowań 301, w innym wypadku moc poprzednich adresów URL zostanie utracona, a poprzednie prace w dużej części pójdą na marne.

Stosując się do wyżej zawartych porad i eliminując najczęściej popełniane błędy możemy pomóc sobie w wypozycjonowaniu sklepu, a co za tym idzie dotarciu do klientów, którzy będą zainteresowani naszą ofertą. Tym samym nie tylko zaistniejemy w internecie, ale też mamy realne szanse na zwiększenie swoich zarobków. Wiadomo przecież, że wyższe pozycje to większy ruch na stronie, a większy ruch to pierwszy krok do większej sprzedaży.

Podsumowując więc, dlaczego pozycjonowanie jest istotne dla sklepów internetowych? Mając sklep stacjonarny próbujemy dobrać lokalizację tak, aby znajdować się w miejscu dogodnym dla potencjalnych klientów i mogli oni zajrzeć do lokalu nie tylko wybierając się tam specjalnie, ale przy okazji załatwiania innych spraw. Widoczność jest istotnym elementem biznesu sprzedażowego. Dlatego też dzięki pozycjonowaniu sklepu możemy znaleźć się w czołówce pozycjonowanych sklepów z naszej branży, a co za tym idzie, będziemy lepiej dostępni dla potencjalnych klientów. Budowanie marki sklepu nie tylko w wyszukiwarce Google, ale również w social mediach czy usłudze Google Zakupy pozwoli nam na uzyskanie jeszcze większej ilości kanałów, dzięki którym pozyskamy klientów. Reasumując pozycjonowanie sklepu jest istotnym elementem promocji, ale nie należy poprzestawać tylko na jednym rodzaju reklamy.