Najczęstsze błędy w SEO

20 maja 2021

Temat i usługi SEO są coraz bardziej popularnym sposobem na poprawę na zwiększenie ruchu czy sprzedaży, ale także na poprawienie funkcjonalności swojej strony. Pomimo tego, że w internecie jest sporo informacji i poradników, w jaki sposób można zoptymalizować swoją stronę, by była bardziej przyjazna wyszukiwarkom, tak naprawdę wciąż na różnych stronach internetowych można natknąć się na te same błędy. Błędy, które nie dość, że powtarzają się bardzo często, to stanowią pewnego rodzaju podstawy, na które powinno zwrócić się uwagę podczas tworzenia strony. Poniżej przedstawiamy kilka z najczęstszych błędów SEO, na jakie można się natknąć, przeglądając serwisy internetowe.

1. Niedocenianie title i meta description

To pierwsza rzecz, którą widzi użytkownik w wyszukiwarce Google, zanim kliknie adres danej strony. Częstą praktyką jest umieszczanie w tytułach tylko nazwy firmy lub pozostawienie ustawień domyślnych. Nie ma w tym nic złego, ale w ten sposób nie wykorzystujemy pełnych możliwości tego elementu. W tej kwestii można zrobić o wiele więcej. Częstą praktyką jest umieszczanie w tytułach wyrażeń kluczowych. To jak najbardziej słuszna koncepcja. Należy jednak pamiętać, aby nie przesadzać z ich nasyceniem i nienaturalnym rozmieszczeniem, bo to może przynieść odwrotny skutek. Stworzenie atrakcyjnego tytułu nie tylko przyciągnie użytkowników, ale pozwoli robotom wyszukiwarki Google lepiej powiązać naszą witrynę ze słowami kluczowymi, na które chcemy promować nasz serwis. Rola meta description nie jest aż tak ważna z punktu widzenia robotów wyszukiwarek, jak tytuły, ale bez wątpienia w ich przypadku również warto postarać się stworzyć atrakcyjny opis. Nawet jeśli nie przyniesie to bezpośredniego wzrostu pozycji, to na pewno może zachęcić użytkownika do odwiedzenia strony, a także do skorzystania z naszych usług.

2. Duplikowanie treści lub ich niewystarczająca ilość

Przeglądając różne serwisy, zwłaszcza te z dużą ilością podstron, można natknąć się na powielone treści. Właściciele stron często wychodzą z założenia, że wstawienie tego samego opisu dla kilku produktów czy podstron nie ma większego znaczenia i wystarczy, żeby była jakakolwiek treść. Ze względu na fakt, że Google jest wyszukiwarką przede wszystkim tekstową, to duży błąd tak myśleć. Powielone treści obniżają wartość serwisu, a to uniemożliwia osiągania lepszych wyników, jeśli chodzi o pozycje w wyszukiwarce. Jednym z najważniejszych czynników rankingowych są obecnie treści nie tylko unikalne, ale także przydatne dla użytkowników. Dbanie o jakość tekstów na stronie to podstawowy warunek do myślenia o dobrych rezultatach w wynikach wyszukiwania. Dotyczy to nie tylko treści w obrębie danego serwisu, ale także na portalach zewnętrznych. Kopiowanie tekstów ze strony na portale w mediach społecznościowych czy różnego rodzaju katalogi może spowodować, że przy zmianie algorytmu to treść z naszej strony zostanie uznana za duplikat, a strony poboczne za oryginały. Taki obrót spraw może spowodować znaczny spadek pozycji, a nawet skutkować nałożeniem kary przez Google. Podsumowując, warto dołożyć wszelkich starań, aby treści znajdujące się na naszej stronie były unikalne, przydatne, a także ciekawe dla użytkowników.

3. Brak strategii w zakresie Link Buildingu

Pomimo wielu zmian w algorytmach Google, które są odpowiedzialne za kształt pozycji w wyszukiwarce, linki wciąż odgrywają ważną rolę wśród czynników kształtujących wyniki. W stosunku do lat poprzednich miała jednak miejsce jedna zasadnicza zmiana. Bardzo ważna jest nie tyle ilość linków prowadzących do naszej strony, a ich jakość. Przemyślany i jakościowy link building to dziś jeden z punktów skutecznego SEO. Bez dokładnej analizy, które podstrony powinny być linkowane i w jaki sposób – uzyskanie satysfakcjonujących rezultatów będzie bardzo trudne. Dlatego też nie warto dodawać wpisów o swojej stronie do kiepskiej jakości katalogów czy na forach o wątpliwej renomie. W internecie można napotkać wiele ofert dużych pakietów linków w szybkim czasie i do tego w bardzo korzystnej cenie. W takim przypadku zupełnie nie mamy kontroli nad tym, do jakich serwisów zostanie dodany link prowadzący do naszej strony. Krótki czas realizacji wskazuje także na brak rozplanowania częstotliwości dodawania linków, a jedynie wrzucenie wszystkiego naraz. Takie działania będą odebrane jako sztuczne i mogą być potraktowane jako praktyki spamerskie. Skutek będzie taki, że nie tylko nie pomożemy swojej stronie w osiągnięciu lepszych pozycji, a wręcz obniżymy jej wartość.

4. Zbyt duże nasycenie słowami kluczowymi

Występowanie danego słowa kluczowego na pozycjonowanej stronie to oczywiście dobra droga do osiągnięcia wysokich pozycji, jednak należy pamiętać, żeby z tą częstotliwością nie przesadzić. Nienaturalne nasycenie tekstów ważnymi dla nas frazami, upychanie ich w tytułach, opisach zdjęć czy co gorsze w – ukrytym tekście, może wyrządzić dużą szkodę całemu serwisowi. Nie tylko nie osiągniemy zakładanych rezultatów, ale także narazimy się na nałożenie kary ręcznej przez Google. Odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi powinno iść w parze z tekstami dobrej jakości. Im jest ich więcej, im bardziej wyczerpują temat, tym łatwiej naturalnie osadzać w nich ważne dla nas frazy. Ważne jest także to, aby nie używać słów kluczowych tylko w dosłownej formie, ale stosować różnego rodzaju odmiany, synonimy i słowa powiązane. Dzięki temu rośnie wiarygodność całego serwisu, a roboty wyszukiwarki mogą zarejestrować, że dana witryna jest prowadzona w sposób przemyślany i zgodnie ze wszystkimi standardami.

5. Stanie w miejscu i brak testowania różnych rozwiązań

Niektórzy użytkownicy mogą powiedzieć, że wykonali ich zdaniem wszystkie niezbędne działania, ale nie przyniosło to spodziewanych rezultatów. Ze względu na to, że wyszukiwarka Google to środowisko zewnętrzne, na które nie możemy mieć bezpośrednio wpływu, nie możemy być także pewni, że cokolwiek zagwarantuje nam wysokie pozycje. W algorytmach Google odpowiedzialnych za kształtowanie rankingu pozycji wciąż dochodzi do modyfikacji, których można się jedynie domyślać i sprawdzać, na czym dokładnie polegają. Dlatego SEO to ciągły proces, który zakłada różne testy i stosowanie wielu rozwiązań. Powyżej wymienione błędy to tylko mała i podstawowa część tego, co można zrobić w obrębie strony, aby zacząć jej optymalizację z prawdziwego zdarzenia. Stałe analizowanie konkurencji i wprowadzanie kreatywnych rozwiązań powinny być nieodłącznymi elementami skutecznego pozycjonowania. Tylko wtedy jesteśmy w stanie być na bieżąco z trendami wyszukiwania i walczyć o jak najlepsze pozycje.