Link building – co kryje się pod tą nazwą?

14 maja 2021

Gdy myślimy pozycjonowanie, to jedną z pierwszych rzeczy, jaka nam się nasuwa na myśl, jest zdobywanie linków do strony. Jeszcze kilka lat temu proces pozycjonowania w dużej mierze opierał się o linki, dzisiaj jednak jest zupełnie inaczej.

Link building polega w głównej mierze na pozyskiwaniu wartościowych linków, czy jak kto woli naturalnych. Chociaż jeszcze w dzisiejszych czasach niektóre firmy budują profil linkowy poprzez łamanie wytycznych Google, np. SWL, czyli System Wymiany LInków.

Jeżeli nasze działania będą ukierunkowane na chęć zdobycia wielu linków w krótkim czasie, to nie może być mowy o ich naturalności, za to możemy spotkać się z wieloma nieprzyjemnościami ze strony Google. Takie działania były jeszcze opłacalne przed rokiem 2013, czyli przed wejściem w życie algorytmu o nazwie Pingwin.

Rodzaje linków i ich skuteczność w procesie pozycjonowania

Linki naturalne — zewnętrzne

Czyli takie, które pojawiają się w internecie bezinteresownie i dodawane są przez zwykłych użytkowników, którzy w ten sposób chcą podzielić się z innymi użytkownikami wartościowymi treściami lub też są odpowiedzią na zadane pytanie na forum, lub blogu.

Linki nienaturalne — zewnętrzne 

Takich linków ciągle jest masa w internecie, a stosowanie takiej praktyki nie jest wskazane, jeżeli zależy nam na przyjaznym profilu linkowym. Mowa tu o wszelkiego rodzaju SWL-ach i mało wartościowych katalogach na dużą skalę.

Linki naturalne — wewnętrzne 

Czyli linki, które znajdują się wewnątrz danego serwisu i linkują do innych podstron. Takie linkowanie, to jedna z najłatwiejszych form pozyskania wartościowych linków, ponieważ pomagamy użytkownikom w odnalezieniu się na naszej stronie, oraz kierujemy ich do istotnych dla nich podstron.

Linki nienaturalne — wewnętrzne 

To przede wszystkim linki w dużej ilości na jednej podstronie i głównie na frazy. Stosowanie takich praktyk nie jest dobrze odbierane przez same roboty, jak i użytkowników, jeżeli co drugie słowo jest link.

Link Building powinien być procesem przemyślanym i nastawionym na jakość, a nie ilość. Dlatego warto śledzić zmiany w ilości linków np. przez Google Search Console, jest to najbardziej wiarygodne miejsce do oceny swojego profilu linkowego.