Jak pozycjonować aplikację na AppStore lub Google Play?

8 maja 2021

 

 

Dla wielu z nas pozycjonowanie kojarzy się tylko i wyłącznie z działaniami podejmowanymi na rzecz uzyskania jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania stron internetowych. Okazuje się jednak, że coraz częściej takie zabiegi prowadzone są również w obrębie aplikacji dostępnych na urządzenia mobilne (smartfony, tablety). Nic w tym dziwnego, ponieważ jak odnaleźć się w gąszczu milionów dostępnych aplikacji? Konkurencja wśród producentów tego typu oprogramowania rośnie z dnia na dzień i mniejsze firmy, które również mogą pochwalić się dobrze napisaną apką mają twardy orzech do zgryzienia. Serwisy takie jak Apple AppStore czy Google Play każdego roku odnotowują miliardy pobrań. W tym roku ten pierwszy posiadał w swoim markecie ponad 2 800 000 aplikacji, a Apple AppStore ponad 2 200 000 (źródło).

Jak zatem sprawić, aby nasza aplikacja została wybrana zamiast produkt innej firmy?

W tym artykule postaram się zaprezentować kilka technik mogących przyczynić się do zwiększenia widoczności Twojego programu.

Czym jest ASO

App Store Optymalization jest to proces, który tak jak w przypadku SEO ma na celu uzyskanie jak najwyższej pozycji, z tym, że w tym przypadku w wynikach wyszukiwania w marketach z aplikacjami, a nie wyszukiwarkach internetowych. W praktyce oznacza to, że taka aplikacja będzie lepiej dostępna dla potencjalnego użytkownika, co sprawi że będzie ona częściej odwiedzana. Większa ilość odwiedzin to więcej pobrań, a więcej pobrań to oczywiście większy przychód.

Od czego zacząć

Podobnie jak w przypadku SEO kluczowa będzie tutaj dogłębna analiza rynku i sprawdzenie potrzeb potencjalnych klientów. Pozwoli to odpowiednio dobrać słowa kluczowe opisujące nasz produkt oraz tytuł. Analiza jest jednym z kluczowych elementów przed rozpoczęciem pozycjonowania. Jeśli na tym etapie nieprawidłowo określimy grupę konsumentów, źle dobierzemy frazy kluczowe kolejne kroki nie przyniosą pożądanych efektów.

Czynniki wpływające na ASO

Do głównych czynników mających bezpośredni wpływ na widoczność naszego produktu można zaliczyć:

  • tytuł naszej aplikacji,
  • odpowiedni dobór słów kluczowych,
  • opinie i oceny,
  • ilość pobrań.

Oczywiście istnieje szereg innych takich jak chociażby użyteczność pozycjonowanego ale zakładam, że Twój produkt jest przemyślany i działa prawidłowo.

Działania podejmowane na rzecz ASO

Przygotowałem 6 najważniejszych czynników, które mają wpływ na poprawę widoczności promowanego produktu w markecie z aplikacjami. W tym przypadku poniższe działania sprawdzają się przede wszystkim w Apple AppStore oraz Google Play ale śmiało można stosować je również w innych przypadkach.

1. Analiza i dobór słów kluczowych

Jest kluczowym elementem ASO – tak samo jak w przypadku planowania strategii SEO. To właśnie umiejętne przeprowadzenie tego procesu zadecyduje o pomyślności Twoich kolejnych działań. Keyword search (dobór słów kluczowych) służy do określenia docelowej grupy odbiorców oraz sprawdzeniu jakie frazy są wykorzystywane do znalezienia określonej aplikacji.

Narzędzia, które ułatwią nam ten proces:

  • Google AdWords Keyword Planner,
  • MetricsCat,
  • searchman.com.

Narzędzia te wiążą się oczywiście z wieloma ograniczeniami, dlatego warto podpatrzeć konkurencję i przeanalizować na jakie wyrażenia kluczowe promowana jest podobna aplikacja.

2. Nazwa aplikacji

Łatwa do zapamiętania, krótka oraz zawierająca słowa kluczowe nazwa może znacznie przełożyć się na wyższą pozycję. Warto pamiętać, aby najczęściej wyszukiwane frazy umieścić w nazwie, pamiętając przy tym, aby były one zgodne z przeznaczeniem promowanego produktu. Dla przykładu posłużę się frazą „radio” wpisując ją w Google Play. Pierwsze 3 rezultaty prezentuje się następująco:

  1. Open FM – radio online
  2. Radio FM
  3. Radio Polska

Ważnym jest, aby nie upychać słów kluczowych na siłę oraz aby precyzyjnie określały jej tematyczność. Apple App Store rekomenduje, aby nie przekraczać 25 znaków w tytule, natomiast w Google Play maksymalnie jest to 30 znaków.

3. Opis aplikacji

Prawidłowo skonstruowany opis powinien być zoptymalizowany zarówno pod kątem wyszukiwarki, jak również powinien pełnić przemyślaną funkcję marketingową.

Pamiętaj, że przeczyta to Twój potencjalny klient i być może właśnie za sprawą chwytliwego opisu zdecyduje się na pobranie. Szczególną uwagę poświęć pierwszemu akapitowi, który pełni główną rolę marketingową. Zawrzyj w nim najważniejsze atuty oraz czym wyróżnia się na tle konkurencji. Maksymalna długość opisu w przypadku aplikacji w markecie Google Play to 4000 znaków, co spokojne wystarcza na zawarcie w nim wszystkich niezbędnych danych oraz słów kluczowych.

4. Ikona

Pamiętaj, że większość z nas jest wzrokowcami. Dobrze zaprojektowana ikona znacząco może poprawić współczynnik kliknięć (CTR). Warto stworzyć taką ikonę, która w szybki sposób będzie identyfikowana z naszym produktem, będzie prosta, a zarazem wyróżniająca. Inspiracji szukaj w najbardziej popularnych programach (Instagram, Facebook, Youtube).

5. Zrzuty ekranu

Jako potencjalny klient na pewno przed instalacją chciałbyś zobaczyć jak prezentuje się interfejs, jak wygląda podczas korzystania z najważniejszych. W tym celu warto zadbać o screenshoty prezentujące warte uwagi funkcje i najciekawsze elementy, które zachęcą do pobrania. W tym celu możesz wykonać zrzuty ekranu podczas korzystania wewnątrz programu lub tak jak w przypadku dużych firm konkurencji stworzyć idealnie dopracowane ulotki przygotowane przez ich działy marketingowe.

6. Wersje językowe

Chcąc dotrzeć do jeszcze większego grona odbiorców warto zadbać o dodatkowe tłumaczenia opisu w kilku najpopularniejszych językach. Nie ucierpi na tym Twój budżet, natomiast efekt w postaci klikalności może być zdumiewający.

Dodatkowe czynniki wpływające na atrakcyjność aplikacji

1. Opinie

Jest to ważny czynnik, na który niestety nie mamy wpływu, a uwzględniany jest w rankingu wyników wyszukiwania aplikacji. Możemy jednak zadecydować w którym monecie zaproponujemy użytkownikowi możliwość dodania opinii. Pamiętaj, aby nie bombardować usera komunikatami o tej możliwości.

Należy pamiętać, że pozytywna opinia może przyczynić się do pobrania danej aplikacji w szczególności dotyczy to płatnych programów.

Główne czynniki, które pomogą Ci gromadzić pozytywne oceny oraz opinie:

  • funkcjonalność oraz użyteczność aplikacji,
  • poprawki błędów i aktualizacje,
  • jakość obsługi na najwyższym poziomie.

2. Liczba pobrań

Również jak w przypadku opinii nie mamy bezpośredniego wpływu na ilość pobrań. Nie ma też złotego środka na zwiększenie tej liczby. Tak naprawdę wszystkie czynniki, o których wspomniałem wcześniej przekładają się na tą liczę. Pozostaje Ci tylko uzbroić się w cierpliwość.

Podsumowanie

O popularności aplikacji mobilnych nie trzeba nikogo przekonywać. Coraz częściej stanowią uzupełnienie oferty lub usługi danej firmy, czy też strony internetowej. Zagadnienie ASO jak już pewnie zauważyłeś ma wiele cech wspólnych z SEO. Pamiętaj, że bez względu na konkurencyjność warto zastosować ASO do promowania swojej aplikacji.

Główne działania ASO:

  • Analiza rynku,
  • Nazwa aplikacji
  • Opis
  • wyróżniająca się ikona
  • zrzuty ekranu
  • wersje językowe
  • oceny oraz opinie
  • ilość pobrań.