Google Search Console

26 maja 2021

Google Search Console, lub wcześniej Google Webmaster Tools, to narzędzie, które jest udostępniane za darmo i pozwala na kontrolę tego jak roboty wyszukiwarki postrzegają niektóre aspekty naszej witryny. Co za tym idzie, o wiele prościej dostosować ją do wymogów określonych w wytycznych dla webmasterów i twórców stron.

Jest to produkt, który nie posiada jednak dedykowanej aplikacji na androida, przez co jego obsługa z poziomu telefonu czy tabletu staje się mniej możliwa, ale jak wiadomo praca webmasterów i pozycjonerów odbywa się z komputera. Dlatego brak dedykowanej aplikacji nie jest problemem. Do samego skorzystania z tej usługi wystarczy zwykłe konto Google.

Skoro już wiemy, że Google Search Console jest narzędziem, które pozwala nam monitorować i zarządzać naszą stroną to przejdźmy do wyjaśnień dlaczego warto korzystać z tego rozwiązania.

Po co nam Google Search Console?

Poza danymi, które udostępniane są nam jako właścicielom strony w tym narzędziu i opcją zarządzania stroną w indeksie Google możemy w szybki sposób analizować co zrobiliśmy dobrze, a co źle w przypadku optymalizacji witryny. Oczywiście, można radzić sobie i bez tego, ale Google Search Console pozwala nam nie tylko nie błądzić po ciemku, ale również mieć jaśniejszy pogląd na to, jak roboty wyszukiwarki widzą naszą witrynę.

Dzięki zastosowaniu tego urządzenia mamy bezpośrednie informacje o naszej witrynie. Jakie błędy napotkały roboty Google podczas prób indeksacji? Jakie są niedociągnięcia? Wszystko to znajdziemy w panelu tego narzędzia. A co więcej, wszelkie problemy z dostępnością strony, czy to zablokowanie istotnych jej elementów dla robotów czy też całkowity problem z jej działaniem.

Jednym słowem jest to narzędzie, które dostarcza nam wiele korzystnych informacji na temat naszej witryny, dane, których często nie widać nawet przy czujnym i bardzo wnikliwym analizowaniu serwisu. Wszystko to oczywiście za darmo, dlaczego więc nie korzystać?

Zalety tej usługi

Jak już wcześniej zostało napomniane otrzymujemy wiele przydatnych informacji, ale przejdźmy do szczegółów, bo to jest najistotniejsze, jakie informacje otrzymujemy?

Podstawowymi informacjami o jest to co najważniejsze czyli Wygląd w wyszukiwarce. Tutaj też możemy w prosty sposób uzyskać informacje na kilka tematów, a najważniejsze z nich to:

  • Dane uporządkowane – inaczej dane strukturalne, które pozwalają na wyróżnienie informacji, poprzez oznaczenie ich specjalnymi znacznikami.

  • Udoskonalenia HTML – jest to zbiór danych, które są niezwykle istotne zwłaszcza przy rozbudowanych serwisach. Tutaj otrzymamy informacje jakie adresy na naszej stronie mają przypisane takie same meta tagi: tytuły, description. Oprócz tego do naszej informacji zostanie przekazane jakie strony mają zbyt krótkie opisy meta-description.

Bardzo przydatne, prawda? Są to podstawowe zakładki, których sprawdzenie jest niezwykle przydatne zwłaszcza na samym początku procesu pozycjonowania. Pozwala odczytać w jaki sposób witryna została zaindeksowana przez roboty, oraz jakie niedociągnięcia warto poprawić, aby wszystkie podstrony witryny posiadały unikatową sekcję head, która będzie pasować do ich zawartości.

Następną zakładką, której nie można opuścić jest Ruch związny z wyszukiwaniem, a znaleźć tam można przydatne informacje nie tylko o wyszukiwaniu strony, ale też linkach i karach nałożonych na witrynę. Poniżej opiszę te, które są najbardziej istotne z punktu widzenia optymalizacji pozycjonowania.

  • Analityka wyszukiwania – tutaj mamy dostęp do fraz po jakich wyświetliła się użytkownikom w wynikach wyszukiwania nasza witryna. Dzięki połączeniu Google Search Console z Google Analytics otrzymamy pełniejszy raport tych danych, co przełoży się na lepsze docieranie do potencjalnych klientów.

  • Linki do Twojej witryny – tutaj otrzymamy raport najważniejszych domen, na których roboty Google „znalazły” odnośniki do naszej witryny, a co za tym idzie, będziemy mieli większy pogląd na to, z jakich domen nasz serwis zdobywa linki przychodzące. Tym samym jest to dobre spojrzenie w jaki sposób budowana jest reputacja domeny.

  • Ręczne działania – jest to najważniejsze miejsce, gdzie powinno się zaglądać w przypadku problemów z osiągnięciem wysokich pozycji przez witrynę, lub nagłym i wysokim spadkiem pozycji. Tutaj znajdziemy informacje na temat niektórych kar, nałożonych na witrynę za łamanie wytycznych dla webmasterów. Pojawienie się takiej kary, najczęściej uniemożliwia jej późniejsze wypromowanie, nawet po rozpatrzeniu odwołania od kary.

  • Kierowanie międzynarodowe – jest to istotne miejsce dla stron wielojęzycznych, czy też domen .com i .eu, które chcą pozycjonować się na konkretny kraj. Można tam zobaczyć odczytane prezz roboty tagi wersji alternatywnych języków, oraz ustawić dla użytkowników jakiego państwa ma być kierowana treść naszej strony.

  • Obsługa na urządzeniach mobilnych – w obecnych czasach to czy strona wyświetla się poprawnie na urządzeniach mobilnych takich jak tablet czy telefon jest niezwykle istotne. Duża część ruchu jest bowiem generowana z tego typu urządzeń, a co za tym idzie warto jest zadbać, aby nasza strona była jak najbardziej przyjazna dla telefonów. Tutaj też znajdziemy informację jeżeli wygląd naszej witryny odbiega od standardów i uniemożliwia poprawne odczytanie treści i korzystanie ze strony przy użyciu tabletu czy telefonu.

Wszystkie te dane są równie istotne jak te przekazane we wcześniejszych zakładkach narzędzia Google Search Console. Połączenie tych wszystkich informacji pozwala nam na naprawdę skuteczną poprawę nie tylko wyglądu naszej witryny i poprawy jej reputacji. Dzięki otrzymanym informacjom wiadomo będzie czy w naszej witrynie nie powstały rażące błędy, a nawet kary, które uniemożliwiają jej wypozycjonowanie. Oczywiście nie wszystkie informacje zostaną nam dostarczone, Google Search Console to nie wyrocznia jeżeli chodzi o analizę serwisu i wielu rzeczy się tam po prostu nie dowiemy.

Przyjdźmy jednak do kolejnych możliwości jakie daje nam Google Search Console, ponieważ to nie tylko analiza naszego serwisu. Mamy tam również opcje, które pozwalają nam zarządzać tym co Google zaprezentuje użytkownikom z naszej witryny a co nie.

Jak wiadomo Google tworzy site witryny, który obejmuje spis wszystkich podstron, które zostały dopuszczone do indeksowania przez roboty wyszukiwarki. Jednak możemy dowolnie usuwać adresy z pomocą narzędzia Usuń adresy URL dostępnego w zakładce Indeks Google. W tej samej zakładce też znajdziemy raport na temat zasobów, które nie są dostępne dla robotów wyszukiwarki i tym samym mogą utrudniać ocenę czy strona jest prawidłowo dostosowana do urządzeń mobilnych.

Kolejnymi narzędziami, które są bardzo istotne przy analizowaniu witryny i tym samym czuwaniu nad nią jest zakładka Indeksowanie, w której znajdują się ważne informacje i narzędzia takie jak:

  • Błędy indeksowania – tutaj otrzymamy informacje na temat tego na jakie problemy natrafiły roboty wyszukiwarki podczas indeksowania witryny. Najczęściej są to adresy stron, które przestały istnieć w serwisie i zgłaszają kod odpowiedzi HTTP 404

  • Pobierz jako Google – narzędzie to daje nam możliwość pobrania adresu z naszej strony jako roboty Google i przeanalizowania jak odczytywana jest dana podstrona przez wyszukiwarkę. Oprócz tego istnieje możliwość zgłoszenia danej strony do indeksu, co wymusi przyspieszoną indeksację danego adresu w obrębie witryny. Jest to niezwykle istotne, jeżeli chcemy, aby pewne zmiany w serwisie były szybciej zauważone przez roboty Google. Oczywiście nadużywanie tego rozwiązania nie jest wskazane

  • Mapa witryny samo stworzenie mapy witryny w pliku XML ułatwia robotom wyszukiwarki na przemieszczanie się po witrynie i tym samym usprawnia proces indeksacji. Dodanie jej w tym narzędziu wskaże nam czy poprawnie utworzyliśmy plik mapy witryny, oraz czy wszystkie adresy tam umieszczone są poprawne i dostępne dla użytkowników.

Są to najistotniejsze z narzędzia które są dostępne w Google Search Console w zakładkę Indeksowanie, oprócz tego znajdziemy tam tester pliku robots.txt, statystyki indeksowania czy narzędzie do definiowania parametrów w adresach URL, które nie wpływają na zmianę zawartości podstrony.

Co jeszcze znajduje się w tym darmowym narzędziu? Informacje na temat tego, czy strona nie została zainfekowana złośliwym kodem, który zmienia jej treść dla użytkowników, oraz czy używane na jej stronie skrypty są bezpieczne. Z przydatnych narzędzi również możemy wybrać tam preferowany adres naszej strony czy też ograniczyć szybkość indeksowania witryny.

Dlaczego Google Search Console jest ważne?

Zasób informacji i możliwości jakie dostarcza nam to urządzenie jest nieoceniony w procesie pozycjonowania witryny. Wszystko to daje nam większy obraz na to jak roboty wyszukiwarki Google postrzegają naszą stronę, a tym samym pozbawić ja niedoskonałości, które powodują, że nasza witryna nie jest wysoko oceniania.

Korzystanie z tego narzędzia podwyższy zdolność do analizy witryny, a dodatkowo jest całkowicie darmowym. Należy jedynie pamiętać, że nie jest to wyrocznia, a jedynie drogowskaz do lepszego dostosowania serwisu do wymogów jakie stawiane są przez algorytmy wyszukiwarki Google.