Czynniki rankingowe w algorytmach Google.

17 maja 2021

Wyszukiwarka Google, obecnie największe i najbardziej rozbudowane narzędzie do indeksowania informacji, istnieje od 1996 roku i powstała jako projekt studentów z Uniwersytetu Stanforda. Była oparta o algorytm BackRub, później przemianowany na PageRank. Od momentu powstania miało miejsce wiele zmian i ulepszeń algorytmów przeszukiwania stron internetowych i indeksacji treści, a co za tym idzie – powstało wiele nowych czynników mających wpływ na ranking.

Obecnie przypuszcza się, że istnieje około 200 czynników rankingowych, część z nich została potwierdzona przez pracowników Google, część zaś jest tylko domysłami. Czynniki, w zależności czego dotyczą, można podzielić na następujące kategorie:

  1. Dotyczące słów kluczowych

Pierwszymi czynnikami są frazy kluczowe. Mogą znajdować się w nazwie domeny, a także subdomeny. Nazwy składające się z hasła to tzw. domeny EDM (ang. Exact-Match Domain).

Kolejnymi miejscami, gdzie mogą zawierać się słowa kluczowe, są znaczniki title i meta-description – tytuł i meta opis strony. W obu powinny znaleźć się pozycjonowane słowa, które będą nawiązywały do zawartości strony. Warto pamiętać, by meta-opis, tak jak title, był unikalny dla każdej podstrony w serwisie.

Frazy zawarte w nagłówku pierwszego poziomu h1, nagłówkach dodatkowych h2-h6 oraz adresie URL (podobnie jak w przypadku nazwy domeny), mogą stanowić sygnał trafności dla zapytania użytkownika.

Kolejność słów kluczowych, synonimy, kolokacje, a także ich zagęszczenie w dokumencie ma znaczenie dla pozycjonowania witryny. Natomiast zbyt częste ich używanie może spowodować nałożenie kar i w konsekwencji obniżenie pozycji strony.

Dodatkowo, indeksowanie semantyczne słów kluczowych (ang. Latent Semantic Indexing – LSI) pomaga robotom indeksującym w określeniu tematyki strony, pozycjonowanej na słowa kluczowe o wielorakim znaczeniu semantycznym. Przykładowo, mając trzy strony o zamkach: pierwsza o zamkach błyskawicznych, druga o zamkach z piasku, a trzecia o zamkach – budowlach, Google potrafi rozróżnić tematykę tych witryn.

  1. Dotyczące architektury witryny

Przejrzysta pod względem układu treści i o odpowiedniej strukturze strona internetowa, może mieć wpływ na jej pozycję w wynikach wyszukiwania, a przy okazji ułatwi użytkownikowi korzystanie z serwisu.

Warto stosować zasadę ATF (ang. above the fold) i najważniejsze informacje o stronie lub jej treść umieszczać wysoko w kodzie, aby wyświetlały się na pierwszym ekranie po załadowaniu strony. Dzięki temu, interesująca użytkownika treść będzie widoczna od razu i nie będzie on musiał przeszukiwać całego serwisu w poszukiwaniu odpowiedzi na swoje pytanie.

Bardzo pomocna jest również mapa witryny (ang. sitemap), która informuje o wszystkich istniejących podstronach w serwisie oraz ich priorytecie (stopniu ważności), a także ścieżka nawigacji (ang. breadcrumbs), ułatwiająca użytkownikowi i Google-botowi poruszanie się po serwisie i określenie, w której części witryny aktualnie się znajdują.

Strony o podobnej tematyce powinny znajdować się w jednym dziale i być odpowiednio między sobą połączone poprzez elementy nawigacyjne.

Kolejnymi czynnikami są:

  • liczba podstron (duży serwis z dużą ilością podstron jest prawdopodobnie bardziej wartościowy od małej, składającej się tylko z kilku podstron witryny),

  • informacje kontaktowe (w przypadku lokalnych działalności bardzo istotne),

  • wersja strony na urządzenia mobilne – dobrze wyświetlana strona responsywna na urządzeniach mobilnych (lub dedykowana strona tylko na te urządzenia) może mieć duży wpływ na pozycję w wyszukiwarce mobilnej, tym bardziej, że coraz więcej zapytań pochodzi właśnie z nich, co może dodatkowo oddziaływać na czynniki związane z zachowaniami behawioralnymi np. liczbę wejść i czas spędzony w serwisie.

  1. Dotyczące działania serwisu

Prędkość wczytywania strony przez przeglądarki, w tym Chrome, która jest rozwijana przez Google, wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Czynniki, które również mają znaczenie przy pozycjonowaniu strony, to między innymi: szyfrowane witryny z certyfikatem SSL i wiek strony (Google preferuje nowe treści, ale starsze, które są w dalszym ciągu aktualizowane, mogą wyprzedzić w rankingu nowe witryny).

Strony, które są łatwe w nawigowaniu, mają niższy współczynnik odrzuceń (to znaczy wyjść ze strony bez dokonania konwersji), od stron mało przejrzystych i chaotycznych. Te użytkownik dosyć szybko opuści, co może być sygnałem niskiej jakości i zostaną one słabiej ocenione przez wyszukiwarkę.

Witryny obsługujące mikrodane Schema.org (np. wyświetlenie ceny, wyniku oceniania, czy statusu dostępności już w SERPie) mają przewagę nad stronami ich nieobsługującymi i mogą znaleźć się wyżej w rankingu, ponieważ internauci chętniej klikają w ten pierwszy rodzaj stron.

W przypadku niestosowania w serwisie przekierowań lub innych mechanizmów, które niwelują lub zapobiegają duplikacji, Google może uznać część podstron lub serwisu za duplikaty, co może skutkować obniżeniem ich rankingu. By temu przeciwdziałać, należy skorzystać z przekierowań 301, kanonicznych URLi, meta tagów robots lub pliku robots.txt, aby wskazać najważniejszą spośród bardzo podobnych lub identycznych stron lub ją zablokować przed indeksowaniem.

Dużo przestojów i konserwacji witryny, powodujących jej wyłączenie, może skutecznie obniżyć pozycję strony w wynikach wyszukiwania, a nawet spowodować jej wyindeksowanie z wyszukiwarki, jeśli przestoje są długie, strony w serwisie nie posiadają zawartości lub zwracają kod odpowiedzi http 4xx lub 5xx, a robot wyszukiwarki akurat próbował wejść na niedziałającą stronę.

Negatywnie mogą wpływać również poważne błędy w kodzie strony, które uniemożliwiają lub ograniczają możliwość renderowania strony przez roboty indeksujące.

  1. Dotyczące treści na stronie

Długie wpisy, o dużej objętości, są prawdopodobnie bardziej merytoryczne od wpisów krótkich, ponieważ dokładniej omawiają problem. Treść, która przedstawia świeże spojrzenie na jakiś temat, jest unikalna, będzie lepiej oceniana, niż treść już istniejąca, powielona z innych stron, nie wnosząca do Internetu niczego nowego. Pożądane są poprawne i bezbłędne treści, tworzone zgodnie z zasadami gramatycznymi, ortograficznymi i interpunkcji oraz zawierające pomocną treść uzupełniającą, np. kalkulatory, formularze zamówień.

Aktualizacje treści na stronach, ich wielkość oraz częstotliwość pozytywnie wpływają na miejsce w wyszukiwarce. Oczywistym jest, że przeredagowanie całych akapitów artykułów jest zmianą o wiele większą od zmiany pojedynczych słów lub znaków. Częste aktualizacje powodują odświeżenie witryny i mogą świadczyć o ciągłym dbaniu o rozwój i jakość serwisu.

Jeżeli kategoria strony i jej rzeczywista treść oraz adres URL pasują do siebie, generuje to sygnał trafności i w konsekwencji wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Podobnie, jeżeli podstrony serwisu, pozycjonowane na różne frazy kluczowe, są równie wysoko w rankingu, co strona główna, może to być znakiem jakości i pozycjonowanie kolejnych podstron będzie łatwiejsze.

Bardzo dobrze widziane są listy wypunktowane i numerowane, ponieważ przełamują długie bloki tekstu i sprawiają, że strona jest czytelniejsza, a ponadto zazwyczaj zawierają główne informacje i są dodatkowym elementem różnicującym akapity tekstu.

Stosowanie przypisów, uwzględnienie literatury i źródeł, a także zawarcie na stronie regulaminu i polityki prywatności, mogą być sygnałem wysokiej jakości i wiarygodności witryny, a także skutkować wyższą pozycją w rankingu.

  1. Dotyczące domeny

Wśród czynników związanych z domeną wymienić należy jej wiek (jednak nie jest on bardzo istotny dla pozycjonowania), który można sprawdzić za pomocą narzędzia Domain Age Tool, dostępnego na stronie.

Starsze domeny mogą mieć przewagę w odnośnikach do nich prowadzących, które przez ten czas były umieszczane w sieci, ale też zyskują w przypadku, kiedy tematyka serwisu była zachowana – tj. pod danym adresem nie istniały strony o zgoła innej tematyce lub typie np. sklep rowerowy i wypożyczalnia sprzętu wspinaczkowego.

Czas rejestracji domeny również może wpływać na miejsce strony w wynikach wyszukiwania – jeśli witryna opłacona jest na długi czas wprzód, może to sugerować jej ważność i utrzymanie serwisu przez dłuższy czas. Z kolei jeżeli domena witryny wygaśnie niedługo, być może jest tylko domeną tymczasową, niezbyt istotną. Datę ważności domeny można sprawdzić za pomocą narzędzia WHO.IS, które można znaleźć na stronie. Wspomniana domena Facebook.com opłacona jest aż do 2025 roku.

Domenami najwyższego poziomu (ang. Top-Level Domain – TLD) są np. domeny krajowe o rozszerzeniach: .pl dla Polski, .de dla Niemiec, .it dla Włoch itd. Kod kraju w nazwie naszej domeny może przyczynić się do zdobycia wyższej pozycji w rankingu dla wyników krajowych, ale utrudnić pozycjonowanie dla wyników globalnych. Podobnie działa duża ilość linków przychodzących z domen krajowych – dzięki nim łatwiej pozycjonować stronę w wynikach krajowych.

Dokładne dopasowanie domeny do treści strony (ang. Exact Match Domain), o którym już wspominałam, szczególnie jeśli treści te są bardzo wartościowe dla użytkownika, może być jednym z kolejnych czynników wpływających na pozycję serwisu w wynikach wyszukiwania.

  1. Dotyczące linków

Linkowanie wewnętrzne i wychodzące ma ogromne znaczenie dla osiągania wysokich pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Duża ilość linków prowadzących do strony o wysokim autorytecie przekazuje Google sygnał o jakości strony. Z kolei linki wewnętrzne, o ile są dobrze rozmieszczone, umożliwiają swobodniejsze poruszanie po witrynie i świadczą o większym znaczeniu pewnych podstron w serwisie.

Duża różnorodność profilu linków, to znaczy liczba linków z odrębnych adresów IP i odrębnych domen, jest bardzo pożądana (nagromadzenie linków z jednej domeny może zostać uznane przez Google jako spamerskie hostingi). Nawet jeżeli część z tych linków ma ustawiony atrybut „nofollow”, to w praktyce dobrze posiadać odnośniki tzw. dofollow i nofollow z wartościowych stron. Linki z domen starszych mogą mieć dodatkowo większą moc od linków z domen nowych, podobnie z wiekiem samych odsyłaczy – starsze linki mogą przekazywać większą moc od linków świeżych.

Niestety, zbyt wiele linków uszkodzonych (kierujących do stron 404) lub wygasłych, może negatywnie wpływać na pozycję w wynikach wyszukiwania. Ciekawym narzędziem do sprawdzenia aktualności odnośników jest Dead Link Checker, znajdujący się na stronie.

Umiejscowienie linka na stronie również ma znaczenie – więcej mocy ma odnośnik zawarty w treści, niż np. w stopce serwisu. Znaczenie ma też długość wpisu z odsyłaczem oraz jego jakość – link z dłuższego wpisu o dobrze dobranej zawartości multimedialnej prawdopodobnie będzie miał większą moc niż z wpisu składającego się z kilku słów.

Tytuł oraz tekst zakotwiczenia (ang. anchor text) w linku zapewniają dokładniejszy opis strony i stanowią sygnał trafności, więc warto o nich pamiętać. Linki z domen edukacyjnych (.edu) lub rządowych (.gov), dzięki ich ograniczonej dostępności, są uważane za te, które mają większą moc, którą mogą przekazać naszej witrynie.

Zakłada się również, że wymiana linków między stronami podobnymi tematycznie zapewnia skuteczniejsze pozycjonowanie niż przy wymianie linków między stronami zupełnie niezwiązanymi ze sobą, z różnych branży.

TrustRank jest wartością liczbową, odpowiadającą wynikowi zaufania do serwisu. Na jej wysokość mają wpływ m.in. linki przychodzące z zaufanych portali – im więcej takich linków z wartościowych stron, tym więcej mocy przejdzie na naszą witrynę.

Ostatnim czynnikiem dotyczącym linków są przekierowania. Linki z ustawionym przekierowaniem, np. 301 mogą stracić na mocy w porównaniu do odsyłaczy bezpośrednich, nieumiejętne z nich korzystanie może obniżyć pozycję witryny w rankingu Google, np. kiedy stosujemy kilka przekierowań po drodze.

  1. Dotyczące użytkowników

Czynnikami wpływającymi na pozycję strony w rankingu są między innymi lojalność użytkownika i powtarzalność jego wejść na stronę. Skoro niektóre strony są chętnie odwiedzane przez internautów i, co ważniejsze, użytkownicy na nie wracają, może to świadczyć o wartościowych treściach i wysokiej jakości witryny. Duża ilość komentarzy i rozwinięte dyskusje mogą oznaczać ciekawe i interesujące artykuły oraz łatwość w interakcji z serwisem.

Niski współczynnik odrzuceń, związany z przejrzystością strony i treściami odpowiednimi dla zapytań użytkowników, a także duża ilość bezpośrednich odwiedzin witryny (to znaczy takich, które nastąpiły w wyniku wpisania adresu strony do paska adresu przeglądarki), wpływają korzystnie na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Ostatnim czynnikiem związanym z użytkownikami jest współczynnik klikalności CTR (ang. click through rate), czyli stosunek między liczbą kliknięć, a liczbą wyświetleń reklamy. Wysoki CTR dla wszystkich słów kluczowych może świadczyć o wiarygodności strony, tym samym powodując zdobycie wyższej pozycji w rankingu Google.

  1. Dotyczące mediów społecznościowych

Bardzo prawdopodobne, że Google wykorzystuje sygnały z mediów społecznościowych do indeksacji nowych treści, zapewne po części liczba wzmianek, polubień na Facebooku czy Google+ o danym serwisie może wpływać na pozycję w rankingu Google. Tworzenie społeczności wśród pracowników swojej firmy na LinkedIn, ilość tweetów na Twitterze, czy pinezek na Pintereście, a także autorytet użytkowników tych serwisów i jakość ich kont również może mieć znaczenie.

  1. Dotyczące zasobów

Optymalizacja obrazów: poprawne uzupełnienie tytułu, opisu, tekstu alternatywnego, a także zoptymalizowanie rozmiaru obrazu i jego nazwa, ma wpływ na pozycjonowanie, ponieważ w wynikach wyszukiwania wyświetlane są również rezultaty z Google Grafika. Atrybut ALT w HTML-owym znaczniku IMG jest opisem zawartości zasobu – Google może korzystać z tej informacji, również wtedy, gdy nie zostanie on wczytany. Dodatkowo strony zawierające elementy multimedialne: obrazy czy filmy, mogą otrzymać wyższą ocenę nadaną przez algorytm.

  1. Dotyczące marki

Istnieje kilka czynników związanych z marką, które również mogą wpływać na wyniki wyszukiwania i wysyłać sygnał jakościowy marki – są to między innymi użycie nazwy marki jako tekstu zakotwiczenia linku, posiadanie chętnie odwiedzanych i komentowanych profilów w mediach społecznościowych, a także wszelkie wzmianki o marce w usłudze Google News.

Cytowanie (ale nie linkowanie) nazwy marki w treściach, może wpływać korzystnie na jej rozpoznawalność przez Google i kojarzenie jej z serwisem i domeną.

  1. Dotyczące negatywnych praktyk pozycjonerskich, tzw. Black Hat SEO

Czynniki z całą pewnością powodujące obniżenie pozycji strony w rankingu Google to: witryna przeoptymalizowana, stworzona pod roboty wyszukiwarek, a nie użytkowników. Mowa o sytuacji, kiedy występuje przesycenie słowami kluczowymi meta tagów, nagłówków, treści, manipulowanie PageRankiem strony za pomocą linków, czy treść generowana automatycznie.

Istnieją też pewne zachowania, których wykrycie może skutkować nałożeniem filtru algorytmicznego, a nawet wyindeksowaniem z Google: maskowanie treści (tzw. cloacking, czyli wyświetlanie użytkownikowi innej wersji strony niż robotowi indeksującemu), nienaturalny, gwałtowny przypływ linków np. poprzez zakupienie czy automatyczne założenie wielu kont na forach internetowych.

Na mniejszą widoczność witryny w wynikach wyszukiwania mają też wpływ nachalne, wyskakujące reklamy, tzw. pop-upy, reklamy zabierające dużą część lub całość krawędzi ekranu (również w mobilnych wersjach strony), linkowanie do stron nielegalnych lub zawierających nielegalne produkty, a także posiadanie wiele linków z tego samego adresu IP.

  1. Inne czynniki

Wyszukiwarka Google obniży pozycję w rankingu stronom, które zostały oskarżone o naruszenie ustawy z zakresu praw autorskich (ang. Digital Millennium Copyright Act – DMCA), która to zabrania tworzenia i rozpowszechniania technologii umożliwiającej łamanie zabezpieczeń przeciwko kopiowaniu.

Lokalizacja biznesu i lokalizacja urządzenia, z którego wykonano zapytanie mogą być ważnymi czynnikami, wpływającymi na pozycję w wynikach – Google niekiedy preferuje wyniki lokalne i wyświetla wyniki z danego obszaru, biorąc pod uwagę dane kontaktowe, czy informacje z wizytówki Google Moja Firma.

Jak widać, czynników, mających potencjalnie wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, jest naprawdę dużo, jednak nie wszystkie są tak samo istotne. Część z nich możliwe, że traci na znaczeniu, a inne zyskują. Jedno jest pewne: w najbliższych latach, przy kolejnych aktualizacjach, na pewno liczba czynników może zostać rozszerzona o kolejne.

Źródła:

http://secureglass.net/200-czynnikow-rankingowych-google

http://rafalsliwiok.pl/najwazniejsze-czynniki-rankingowe-google/

http://mobiletry.com/blog/pozycja-w-google-ktore-czynniki-wplywaja-na-ranking

https://pl.promopager.com/news/1/Jakie-czynniki-wpywaj-na-Twoj-pozycj-w-Google