Co wpływa na cenę pozycjonowania, czyli dlaczego pozycjonowanie stron musi swoje kosztować?

11 maja 2021

 

Już dobrze wiesz, że usługa pozycjonowania stron to obecnie najskuteczniejsza forma reklamy, ale jeszcze przed ostatecznym podjęciem decyzji o wykorzystaniu jej potencjału w swoim biznesie powstrzymuje Cię przeświadczenie, że jest to droga usługa i gra może nie być warta świeczki. Czy po przeczytaniu tego artykułu nadal będziesz uważał, że jest drogo?

KIM TY WŁAŚCIWIE JESTEŚ

Prowadzisz firmę, sklep lub jesteś odpowiedzialny za marketing w jakimś przedsiębiorstwie i chciałbyś podjąć takie działania, które będą skutkowały wzrostem sprzedaży. Zaczynasz myśleć. Szukasz, pytasz co możesz zrobić skoro ulotki, bannery i reklama w radio już za Wami. Zastanawiasz się jaki powinien być następny krok i wtedy znajdujesz informacje na temat pozycjonowania. Już się cieszysz, już czujesz, że jesteś na dobrej drodze, że jesteś blisko celu poszukiwań. Czytając definicję pozycjonowania stron stwierdzasz – ok, trzeba się na tym znać, ale to przecież tylko kilka drobnych zmian na stronie, kilka godzin czyjejś pracy, więc zapłacę jednorazowo trzy-cztery stówki jak zwykle za ulotki i klienci sami zaczną walić drzwiami i oknami. Plan na sukces idealny, przechodzisz więc do działania.

ŁOWCA OKAZJI

Zaczynasz od researchu po którym wybierasz kilka agencji SEO i wysyłasz do nich zapytania. Prosząc o ofertę piszesz w formularzu, że prowadzisz firmę budowlaną działającą na terenie całej Wielkopolski i chcesz być widocznym w Google na wszystkie miasta powiatowe w tym województwie. Piszesz, że chciałbyś dotrzeć do najszerszego grona osób, ponieważ posiadając odpowiednią bazę podwykonawców jesteś w stanie obsłużyć naprawdę wiele budów. Po prostu, chcesz być wielkopolskim liderem na zapytania związane z budownictwem i remontami w wyszukiwarce Google. Wysłałeś właśnie kilka zapytań i czekasz na oferty.

TWARDE ZDERZENIE Z RZECZYWISTOŚCIĄ

Nagle pojawia się on, pierwszy mail zwrotny z ofertą. Zaczyna się idealnie, czytasz referencje zadowolonych klientów, informacje o planowanych działaniach na Twojej stronie, że otrzymasz dedykowanego opiekuna, że będzie pięknie. Czujesz się świetnie, bo jesteś pewny, że znalazłeś sposób na tanią oraz szybką reklamę, ale właśnie wtedy dochodzisz do punktu z ceną – 2000 zł, płatność miesięczna (częściowo stała a częściowo uzależniona od wyników), pierwsze efekty widoczne po upływie około 3 miesięcy.

Doznajesz szoku, ale myślisz sobie, że wycena z pewnością jest błędna lub ktoś dodał o jedno zero za dużo, więc skreślasz tę firmę – skoro nie potrafią przyłożyć się do wyceny na pewno będą też dalsze niedoróbki. Wtedy dostajesz drugą ofertę do której podchodzisz już z mniejszym entuzjazmem, ale nadal na spokojnie – jesteś przecież pewny, że poprzedni handlowiec się pomylił. Przechodzisz do punktu z wyceną i prawie dostajesz zawału, gdy czytasz, że koszt tej samej usługi został tym razem wyceniony na 2,5 tysiąca złotych. Bierzesz zatem do ręki telefon i dzwonisz z pytaniem, dlaczego cena pozycjonowania stron jest taka wysoka, czy musi to aż tyle kosztować?

SŁOWO WYJAŚNIENIA

Spróbuję Ci wytłumaczyć jak cały ten proces wygląda od kuchni i dlaczego za pozycjonowanie stron trzeba swoje zapłacić. Zanim jednak przejdę do sedna pozwolę sobie na słowo wyjaśnienia na temat samej oferty – jej wartość zawsze zależy wyłącznie od rzeczywistych potrzeb zgłaszającego się do nas klienta, od konkurencyjności branży w jakiej działa oraz liczby wyrażeń które będziemy promować. Wskazana w artykule stawka dotyczy promocji dużej liczby wyrażeń w konkurencyjnej branży i nie należy traktować jej jak wyznacznika.

POZYCJONOWANIE STRON, O CO TU CHODZI?

Co zatem dokładnie robimy z Twoją stroną po podpisaniu umowy? Prawda jest taka, że przytaczając samą definicję pozycjonowania stron, która głosi, że jest to zbiór procesów polegających na prowadzeniu działań optymalizujących bezpośrednio na promowanej stronie oraz działaniach prowadzonych na zewnątrz witryny, mających na celu jej wzrost w organicznych wynikach wyszukiwania, to nadal nie wiesz co będzie się z nią działo i dlaczego masz za to płacić. A czy jeśli powiem, że pozycjonowanie to tak naprawdę codzienna walka z zawodnikami różnego kalibru – czasami z algorytmem Google, który w rękawie dysponuje Jokerem i choć masz na niego jakiś sposób, to nigdy nie wiesz czy nie uderzy ze zdwojoną siłą, czasami z kaprysami serwerów, które skutecznie mogą zrujnować dotychczas wypracowane efekty, czasami z wirusami, które infekują stronę w mgnieniu oka i powodują jej spadki, a czasami z nieuczciwymi praktykami konkurencji – czy wtedy łatwiej to zrozumieć?

PANIE DAJ PAN INSTRUKCJĘ POZYCJONOWANIA W GOOLGE, SAM TO ZROBIĘ

Jeśli uważasz, że wszystkie opisane w poprzednim akapicie procesy są łatwe do wdrożenia i tym samym nie są nie warte swoich pieniędzy, odsyłam do zapoznania się z instrukcjami według których będziesz musiał postępować i które to zostały udostępnione bezpośrednio ze strony Google.

Przeczytasz w nich:
a) jak postępować z witryną, jakich technik używać oraz jakich się wystrzegać, aby rozpocząć jej skuteczną promocję w wyszukiwarce,
b) jak stworzyć/dopasować witrynę do robotów wyszukiwarki, aby było to zgodne z zasadami Google,
c) jak zorganizować skuteczną strukturę i podział witryny,
d) jak tworzyć wartościowe treści i co w nich zawierać,
e) jak tworzyć meta-dane czyli jak efektywnie streszczać zawartość podstron.

Czy nadal uważasz, że jesteś w stanie samodzielnie zadbać o każdy jeden szczegół? Jeśli tak, to może chciałbyś dołączyć do naszego zespołu?

CZYLI JAKIE DZIAŁANIA PODEJMOWANE SĄ NA STRONIE W RAMACH JEJ POZYCJONOWANIA?

A tak na poważnie – będąc prawdziwymi specjalistami w swojej dziedzinie każdego dnia dbamy o to, żeby strona, którą powierzysz nam pod opiekę była na czas dopasowywana do stale aktualizowanych przez Google wytycznych, dlatego śledząc branżową prasę i artykuły staramy się przewidywać planowane ruchy ze strony właściciela najpopularniejszej wyszukiwarki i tak kierować swoimi działaniami, żeby podczas aktualizacji algorytmów nasi klienci zyskiwali na pozycjach aniżeli je tracili.

Każdego dnia nad Twoją stroną ktoś pracuje – albo jest to jej bezpośredni opiekun SEO albo jego asystenci, którzy realizują uprzednio zaplanowane strategie modyfikacji strony lub publikacji zewnętrznych odnośników, albo Copywriter, który aktualizuje obecną lub tworzy nową treść, albo grafik, który poprawia lub tworzy elementy graficzne gotowe do umieszczenia na stronie, aby ta była bardziej atrakcyjna dla odwiedzających. Zdarza się także, że Twoja strona jest omawiana przez nasz kilkuosobowy zespół ekspertów – czasami bowiem wypadają niestandardowe problemy czy sytuacje nad którymi musimy pochylić się w kilka osób i wymienić spostrzeżeniami oraz doświadczeniami.

Warto również wspomnieć o samej zawartości strony czyli o tekstach. Prawdopodobnie nie zdajesz sobie sprawy, że jest to niezwykle istotny czynnik rankingowy w procesie pozycjonowania strony i ma naprawdę dużą moc. Z tego też powodu podczas działań podejmowanych na Twojej witrynie wielokrotnie rozwijamy, aktualizujemy lub wymieniamy opublikowane na niej treści – wszystko zależy od tego jaka ich wersja w danym momencie jest najbardziej pożądana przez Google i w ramach Content Marketingu dokonujemy odpowiednich modyfikacji.

Poza tym aktualizujemy również kod źródłowy strony, konfigurujemy i re-konfigurujemy ustawienia w panelu administracyjnym, dbamy o to, aby szybko i płynnie ładowała się na każdego rodzaju urządzeniach (również mobilnych), pilnujemy stałego dopływu odnośników z innych stron internetowych czy podpinamy narzędzia Google, analizujące ruch oraz generujące statystyki, jak również zakładamy i opiekujemy się Twoją wizytówką w Google Moja Firma. Słowem znacząco zwiększamy widoczność strony, którą się opiekujemy! Pomyślisz, że to niepotrzebne działania i wydawanie pieniędzy w piach? Otóż nie – każda z przytoczonych czynności to osobny element składowy algorytmu, który ustala ranking w wyszukiwarce. To absolutny must have działań, które każdy musi podjąć jeśli chce się liczyć w organicznych wynikach wyszukiwania.

PRZEKONAJ MNIE OSTATECZNIE

Czy nadal myślisz, że pozycjonowanie jest drogie? Wiesz już, że codziennie ktoś pilnuje Twojej strony, opiekuje się nią, wprowadza ulepszenia, którymi sprawia, że zyskujesz nowych klientów oraz dba o jej bezpieczeństwo. Korzystając z usług agencji SEO tak naprawdę rozwijasz swoją firmę, ponieważ jest to najbardziej skuteczna, nowoczesna i przyszłościowa forma reklamy. Najlepsze jednak jest to, że wszystko odbywa się zerowym nakładem Twojego czasu i pracy, które to możesz spożytkować na poszerzenie oferty i tym samym rozwój firmy.

MAM POMYSŁA!

Powoli kończąc wydaje mi się, że mimo wszystko po Twojej głowie chodzi jeszcze jeden chytry plan – zapewne wszedłeś na portal aukcyjny lub ogłoszeniowy i rozważasz wypróbowanie taniej usługi pozycjonowania, które z daleka przyciągnęła Twoją uwagę tym właśnie hasłem oraz powołaniem na tzw. „gwarancję efektów”.

Czy warto skorzystać z takiej pokusy? Nie będę Ci tego zabraniał, bo człowiek z reguły uczy się na własnych błędach, ale czy rzeczywiście potrzebujesz się sparzyć i kolejny raz odłożyć w czasie inwestycję w skuteczne działania marketingowe? Zanim podejmiesz decyzję obiecaj mi, że przypomnisz sobie co się dzieje z samochodem jeśli oddasz go do człowieka, który dopiero się uczy i pracuje na najtańszych częściach? Naprawa może i się powiedzie, ale czy będzie trwała? Podobnie z leczeniem na własną rękę – ból głowy można zaleczyć tabletką, ale jeśli jest to nasilająca się migrena, będziesz musiał w końcu trafić do specjalisty i być pod jego opieką. Bo przecież chodzi o to, żeby się wyleczyć nie zaleczyć, prawda?

PODSUMOWANIE Z GOŹDZIKOWĄ W TLE

Z SEO jest dokładnie tak samo jak z samochodami czy leczeniem – jeśli za działania pozycjonujące stronę zabierze się ktoś niedoświadczony lub nieodpowiedni, wtedy na 90% poskutkuje to tym, że taka witryna otrzyma karę od Google – w najlepszym wypadku będzie to filtr na określone zapytania, ale może skończyć się to również usunięciem z indeksu wyszukiwarki. Wtedy będziesz zmuszony do zakupu nowej domeny i rozpoczęcia budowy jej brandu oraz marki zupełnie od nowa – na ten ból, niestety, nie pomoże nawet Pani Goździkowa.

OD AUTORA TEGO PRZEDSTAWIENIA, TO ZNACZY PRZEMÓWIENIA

Na sam koniec pozwolę sobie na odrobinę prywatności. Jakiś czas temu usłyszałem powiedzenie: „tych, którzy szanują pieniądze i znają ich wartość, zwyczajnie nie stać na tanie rzeczy” i uważam, że w obecnych czasach jest to tak prawdziwe, że powinno dotrzeć do jak najszerszego grona osób. Może na pierwszy rzut powiedzenie to może wydawać się błahe, ale polecam poświęcić chwilę na głębsze przemyślenia i własną interpretację – już nawet nie w kontekście wyboru odpowiedniej agencji SEO, ale po prostu decyzji podejmowanych w życiu.