Czym jest landing page?
Landing page (pol. strona docelowa, strona lądowania) jest stroną – samodzielną lub podstroną większej witryny – na którą zostaje odesłany użytkownik po kliknięciu w baner, reklamę lub link i zwykle jest ich rozwinięciem. Może opisywać fragment działalności firmy, konkretny produkt lub usługę.
Nadrzędnym celem przyświecającym tworzeniu landing page jest dokonanie przez użytkownika konwersji, to znaczy pewnego pożądanego przez twórcę serwisu działania. Przykładowo może to być wypełnienie formularza danymi kontaktowymi, założenie konta na stronie, zapisanie się do newslettera, czy zakupienie oferowanego produktu. Wszystkie niezbędne do tego informacje znajdują się na landing page, dzięki czemu użytkownik nie musi przeszukiwać serwisu (nieraz bardzo rozbudowanego, z ogromną ilością podstron) w celu znalezienia interesujących go informacji.
Landing page ma jeden, jasno określony cel, natomiast inne strony serwisu mogą mieć ich wiele – między innymi zapoznanie z produktami, usługami, a także umożliwienie kontaktu, czy wyrażenie opinii.
Rodzaje
Wyróżniamy trzy rodzaje landing page, w zależności od celu, jaki mają realizować: Click Through, Lead Generation oraz Sales Landing Page:
Click Through – jest stroną przejściową między banerem reklamowym, w który kliknął użytkownik, a stroną docelową. Landing page typu Click Through ma za zadanie nakłonić użytkownika do przejścia na inną stronę, bardziej rozbudowaną. Przykładowo: przeglądając stronę Onet.pl zainteresowaliśmy się granatową kurtką przedstawioną w reklamie (oznaczoną na zdjęciu czerwoną ramką).

Po kliknięciu w tę reklamę, zostajemy odesłani do strony Allani.pl:

Dopiero z niej, po kliknięciu w odpowiedni produkt (również oznaczony czerwoną ramką) zostajemy przekierowani do serwisu, gdzie kurtkę możemy kupić:

Lead Generation – mają na celu zachęcenie użytkownika do pozostawienia swoich danych kontaktowych, między innymi: imienia, nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail, a także zgody na ich przechowywanie i wykorzystywanie (jest to bardzo ważne, gdyż bez tej zgody serwis nie ma prawa wykorzystywać, ani nawet posiadać w bazie danych osobowych). Dane te są w późniejszym czasie wykorzystywane do np. przedstawienia oferty, informowania o nowościach, akcjach promocyjnych itd. Sposobami zachęty do przekazania danych są czasami kody rabatowe i darmowe materiały do pobrania (poradniki w formie e-booków, różnego rodzaju pliki graficzne – tapety na pulpit lub telefon).

Sales Landing Page – to kolejny typ landing page, który ma również sprecyzowany cel – sprzedaż. Tego typu strony można spotkać między innymi w branży bankowej, gdzie jesteśmy np. nakłaniani do założenia konta bankowego.

Oczywiście zastosowanie tego typu strony można znaleźć również w przypadku sprzedaży innych usług i produktów np. sprzętu elektronicznego.

Tego typu landingi prezentują najważniejsze cechy oferty i jasno komunikują akcję do wykonania przez użytkownika – zakup usługi bądź produktu. Warto przy tym zadbać, aby proces zakupu był możliwie uproszczony.
Jak przygotować skuteczną landing page?
Landing page jest tworzona w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów i zachęcenia ich do działania, jednak by to robiła w sposób skuteczny, powinna składać się z kilku ważnych elementów:
- Po pierwsze zachęcający, chwytliwy nagłówek, w którym dobrze byłoby powtórzyć nagłówek z reklamy, która przywiodła na nasz landing page internautę (niekoniecznie słowo w słowo, ważne żeby zachowany był jego sens). Warto w nim poinformować o najważniejszej cesze sprzedawanego produktu i korzyści, której doświadczy klient zaopatrując się w produkt.
- Po drugie spójny przekaz, to znaczy powtórzenie treści z reklamy, w którą kliknął użytkownik i landing page, by internauta wiedział, że trafił w odpowiednie miejsce.
- Wysokiej jakości obrazy i filmiki przedstawiające produkt lub usługę. By użytkownik mógł dokładnie obejrzeć oferowany produkt, umieszczone na landing page materiały wizualne powinny być bardzo wyraźne i przedstawiać produkt z różnych stron i w różnych perspektywach.
- Nieskomplikowana, ale wyczerpująca temat treść i opisy, eksponujące korzyści, których doświadczy użytkownik, decydując się na dany produkt lub usługę. Warto stosować wypunktowania i pogrubienie najważniejszych informacji w tekście.
- Dobrym pomysłem jest uwzględnienie na landing page potwierdzenia skuteczności przez użytkowników – opinie mogą szybciej przekonać osoby niezdecydowane, niż rozległe opisy produktu. Warto wyeksponować dobyte nagrody i uzyskane certyfikaty oraz wygrane konkursy. Pozytywnie może zadziałać również licznik użytkowników interesujących się daną ofertą, sprzedaży czy udostępnień i polubień na serwisach społecznościowych.
- Kluczowy dla landing page jest wyraźny przycisk CTA (ang. Call To Action – pol. wezwanie do działania). Dobre CTA jest łatwe do odnalezienia na stronie, a także informuje, co się stanie po wciśnięciu przycisku. Przycisków na landing page może być więcej niż jeden, ale wszystkie powinny działać w taki sam sposób, to znaczy mieć jeden cel i wywoływać tę samą akcję (np. zarejestrowanie użytkownika, zapisanie do newslettera, zakup produktu).
- Równie istotna jest strona po konwersji – może informować użytkownika o kolejnych etapach zamówienia albo wyświetlać podziękowanie za zapisanie się do np. newslettera.
Jak pozycjonować landing page?
Po pierwsze ważne są frazy kluczowe – należy zastanowić się, po wpisaniu jakich słów użytkownik może znaleźć naszą stronę i sprawdzić profil wyników, jaki uzyskujemy po ich wpisaniu w wyszukiwarkę. Czy rankingują kategorie produktów, konkretne produkty, a może agregatory ofert, artykuły, landing page lub strony firmowe? Posiadając tę wiedzę będziemy mogli lepiej dostosować nasz landing page, by znajdował się wyżej w wynikach wyszukiwania.
Równie ważne są tytuły i meta-opisy stron, które są wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Warto, aby tytuł zawierał pozycjonowane hasło i informował o tematyce strony. Meta-opis (ang. meta description) powinien zwięźle opisywać oferowany produkt lub usługę. Te elementy mogą zachęcić internautę do wejścia na stronę.

Niezwykle ważne jest odpowiednie korzystanie z tagów nagłówkowych od H1 do H6, z czego nagłówek pierwszego poziomu jest traktowany jako ten najważniejszy i powinien nawiązywać do tematyki strony. Korzystanie z różnych poziomów nagłówków wpływa na czytelniejszą strukturę strony, a dodatkowo na semantykę kodu dla robotów.
Warto stosować przyjazne adresy URL, to znaczy takie, które zamiast nic nie znaczących ciągów znaków, zawierają np. słowa kluczowe – poniżej przykłady przyjaznego i nieprzyjaznego adresu URL:

Z powyższego adresu możemy wywnioskować, bez czekania na załadowanie się całej strony, o jaki konkretnie produkt chodzi (dlatego nazywamy go przyjaznym) – w tym przypadku o model New Jungle sportowych legginsów.

Ten adres z kolei zawiera informację, że wyświetlana jest strona produktu o numerze 0599182002, ale bez wczytania strony nie da się określić, co to jest za produkt (adres jest nieprzyjazny).
Przeglądarka z różnych powodów (np. zbyt wolnego łącza internetowego) może nie wczytać grafik na stronie, dlatego należy pamiętać o ich zoptymalizowaniu poprzez wykorzystanie atrybutu ALT w HTML-owym znaczniku IMG – dzięki niemu użytkownik, ale też robot Google otrzyma informację o tematyce zasobu graficznego.
Czas ładowania strony może być jednym z kluczowych czynników, aby osiągnąć lepsze pozycje w wyszukiwarce. Dodatkowo, znudzony zbyt długim wczytywaniem strony użytkownik zamknie ją, zanim ta się całkowicie załaduje, a tym samym nie dokona konwersji. Z kolei robot Google, w najgorszym wypadku, może obniżyć ranking strony.
Warto zadbać o linkowanie wewnętrzne w obrębie bardziej rozbudowanej strony. Kotwice mogą odsyłać do najważniejszych bloków, np. cech produktów, gwarancji czy opinii. Linki do niektórych z nich mogą zostać wyświetlone w wyszukiwarce Google. Warto zawierać jednoznaczne i zrozumiałe dla użytkownika teksty zakotwiczenia (ang. anchor text), czyli tekst między otwarciem znacznika <a> i jego zamknięciem </a> .
Podsumowanie
Naszym zdaniem warto zainteresować się tematem stron typu landing page i wykorzystać je w swoim biznesie. Mogą one stać się jednym z najważniejszych elementów naszych działań marketingowych, w tym pozycjonowaniu, czy kampanii PPC (ang. Pay Per Click). Przedstawiliśmy również kilka podstawowych aspektów optymalizacji SEO landing page. Dzięki temu można osiągnąć lepsze efekty pozycjonowania w wyszukiwarce internetowej.
Specjalista ds. SEO w Grupie TENSE, w branży od 2017 roku. Od tego czasu, przykładając wagę do najmniejszych szczegółów, pozycjonuje strony klientów i dba o ich widoczność na pierwszej stronie wyszukiwarki.