Żeby sklep online mógł przynosić zyski, musi być widoczny w wyszukiwarce. Pierwszym krokiem, by to uczynić, jest jego optymalizacja, czyli usunięcie błędów i poprawa struktury technicznej. Aby wiedzieć, co poddać zmianom, należy przeprowadzić analizę. Jak zrobić audyt SEO bez pomocy fachowców? Prezentujemy przydatne wskazówki.
Niezbędne narzędzia
Absolutną koniecznością jest instalacja Google Analytics. Dokonuje się tego przez wprowadzenie odpowiedniego kodu JavaScript na danej witrynie. Dzięki tej aplikacji można przede wszystkim sprawdzić liczbę wejść na witrynę. Potrzebny będzie też program Google Search Console, który dostarcza danych o indeksowaniu – podstawy przy audycie SEO strony internetowej. GSC tworzy także raport off-site. Do tego zadania idealnie nada się również popularny Majestic. Najlepiej zebrać oceny z tych dwóch aplikacji.
Na pozycję sklepu wpływają teksty – zarówno ich formatowanie, jak i wartość merytoryczna oraz nasycenie odpowiednimi frazami kluczowymi. Ustalenie tych ostatnich możliwe jest dzięki aplikacji dostępnej pod adresem Senuto.pl. Pozwala ona zweryfikować atrakcyjność domeny pod kątem treści.
Audyt SEO – działania on-site
W pierwszej kolejności należy ustalić, jakie błędy znajdują się na witrynie oraz zająć się ich usunięciem. Proces optymalizacji skupia się na kilku ważnych aspektach. Wstępnie trzeba sprawdzić, czy dana strona w ogóle jest widoczna w Google, następnie przeanalizować formatowanie kodu oraz jakość zamieszczonych artykułów, opisów produktów i kategorii.

Indeksowanie
Najważniejsze w kontekście widoczności strony jest umieszczenie jej w indeksie wyszukiwarki. Jeśli zabraknie tego działania, nie będzie ona brana pod uwagę przy wyświetlaniu odpowiedzi w przeglądarce. Ten sam krok musi być wykonany ze wszystkimi podstronami. Robot powinien je dodać automatycznie. Warto to jednak skontrolować audytem SEO (polecenie site w Google Analytics). Dalej sprawdzeniu podlegają formaty takich elementów jak:
- TITLE;
- obecność META DESCRIPTION;
- poprawność adresów URL;
- znacznik ALT pod obrazkami.
Jedynie właściwy zapis ich kodu będzie pozycjonował witrynę.
Analiza pod kątem treści
Publikacje na stronie internetowej są niezwykle ważne. Kluczowe narzędzia wskażą takie błędy jak brak właściwego formatowania (np. niestosowanie nagłówków H1 i H2 oraz akapitów) czy niska jakość merytoryczna (nieczytelny tekst, liczne powtórzenia, błędy gramatyczne i ortograficzne, niespójność semantyczna). Istotne jest, by uniknąć zdublowanej treści. Jest to najczęściej spotykany błąd w sklepach www (np. te same opisy produktów różniących się jedynie kolorem – należy zastąpić je odrębnymi i unikatowymi).
Następnie potrzebna jest weryfikacja zastosowanych fraz kluczowych oraz ich nasycenia. Linkowanie pod niewłaściwe zwroty, nie przyniesie pożądanego efektu. Senuto.pl wskaże, jakimi słowami pozycjonować sklep, branżę itp. i jak je rozmieszczać.
Działania off-site
Konieczny jest też audyt SEO strony internetowej poza jej obrębem. Majestic i GSC wskażą, ile dana witryna ma poleceń zewnętrznych i jakiej są one jakości. Niektóre odnośniki, nawet nie tylko nie pomagają, ale wręcz szkodzą. Warto zatem je poznać, bo jak najszybciej się ich pozbyć. Są to np. linki ze spamu i inne działania Black Hat. Narzędzia podpowiedzą, jak zwiększyć liczbę skutecznych przekierowań.